Σάββατο, 13 Ιουλίου 2013

Συνέντευξη:Κατερίνα Σαρρή / Επιχειρηματικότητα δεν σημαίνει λαμογιά

http://www.ypovrixio.gr

Αύξηση της επιχειρηματικότητας σε μια χώρα που βρίσκεται σε βαθιά κρίση; Κι όμως, αυτό δείχνουν οι επίσημες στατιστικές. Η Κατερίνα Σαρρή, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας στο τμήμα Βαλκανικών Σπουδών μας εξηγεί πόσο ενοχοποιημένη είναι η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα και πόσο σημαντικό είναι σήμερα το κίνητρο της ανάγκης...  


Πώς είναι να μιλάς για επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα της κρίσης;

Πολύ ευχάριστο και από ότι φαίνεται, πολύ αποτελεσματικό. Οι στατιστικές μας αποδεικνύουν ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει αύξηση στην επιχειρηματική δραστηριότητα. Αυτό εξηγείται επιστημονικά, το ονομάζουμε κίνητρο ανάγκης. Όταν οι άνθρωποι δεν μπορούν να κάνουν κάτι άλλο, όταν οι θέσεις στο δημόσιο έχουν κορεστεί, όταν υπάρχει παντού ανασφάλεια, από το να καθόμαστε και να περιμένουμε, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να δράσουμε. Αυτό κάνουν οι Έλληνες σήμερα, δρουν, και η επιχειρηματικότητα σε αυτούς τους καιρούς γνωρίζει άνθηση.



Περνάμε σε ένα διαφορετικό μοντέλο δηλαδή;

Δεν είναι δικές μου στατιστικές, είναι στατιστικές του ΙΟΒΕ, επίσημου ελληνικού φορέα. Ναι, αυξάνεται. Με νέους όμως τρόπους.  Σήμερα μιλάμε για καινοτόμες επιχειρήσεις, για δημιουργικές ιδέες, για εξωστρέφεια. Ψάχνουμε να βρούμε νέες αγορές. Ας σκεφτεί κανείς όλα αυτά που ακούμε στα ΜΜΕ για επιχειρήσεις που κλείνουν. Ποιες είναι όμως οι επιχειρήσεις που κλείνουν; Μήπως είναι αυτές που δημιουργήθηκαν με επιδοτήσεις; Χωρίς όραμα, χωρίς μια πραγματικά καλή επιχειρηματική ιδέα; Ήμουν σε μια συνάντηση με εκπροσώπους επιμελητηρίων, και κάποιες κυρίες έλεγαν: «Θέλω πελατεία, θέλω αγορά, εγώ έμαθα να πουλάω παπούτσια και παπούτσια θα πουλάω!». Αυτή δεν είναι σωστή νοοτροπία. Χρειάζεται να είμαστε ανοιχτοί στην αλλαγή, να τολμάμε. Θα πρέπει να δούμε τι είναι αυτό που λειτουργεί και με αυτό να ασχοληθούμε και όχι με πράγματα του παρελθόντος. Γκρεμίζουμε, αλλά γκρεμίζουμε για να φτιάξουμε κάτι καινούριο.



Πόσο εύκολο είναι για έναν εικοσάχρονο να γίνει επιχειρηματίας, και πόσο εύκολο είναι για έναν άνθρωπο στα πενήντα του να αλλάξει νοοτροπία και πρακτικές;

Το ερώτημα είναι πώς μπορεί κανείς να αρχίσει να διακατέχεται από επιχειρηματική κουλτούρα. Θεωρούμε ότι είναι πιο εύκολο για τους νέους αλλά δεν είναι. Ευτυχώς όμως, τα τελευταία χρόνια το εκπαιδευτικό μας σύστημα, από τη μέση έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση προσπαθεί να ευαισθητοποιήσει τους νέους στην έννοια της επιχειρηματικότητας. Η επιχειρηματικότητα στη χώρα μας είναι δαιμονοποιημένη, συνδεδεμένη με την απάτη, με αποκλειστικό προσανατολισμό το κέρδος, με εκμετάλλευση ανθρώπων, φοροδιαφυγή, ρεμούλα, λαμογιά. Ακόμα και το κράτος αντιμετωπίζει τους επιχειρηματίες σαν άτομα αφερέγγυα, που με την πρώτη ευκαιρία θα κλέψουν το δημόσιο και θα φοροδιαφύγουν. Πώς μπορεί λοιπόν κανείς να λειτουργήσει σε ένα τέτοιο περιβάλλον; Το νούμερο ένα ζητούμενο είναι να πετάξουμε αυτά τα δαιμόνια πάνω από την επιχειρηματικότητα. Και βέβαια επιχειρηματικό πνεύμα σημαίνει να εξελίσσεσαι όπως εξελίσσεται η κοινωνία, το περιβάλλον, να είσαι ανοιχτός στην αλλαγή. Αλλιώς άσχετα με την οικονομική κρίση, δεν θα επιβιώσεις για πολύ ακόμη ως επιχειρηματίας.



Εσείς πώς συμμετέχετε στη δημιουργία μιας κουλτούρας επιχειρηματικότητας;  

Είμαι τυχερή γιατί στο πανεπιστήμιο μας, παρ’ ότι είναι ένα μικρό περιφερειακό πανεπιστήμιο, έχουμε βρει τρόπο να λειτουργούμε καταπληκτικά και να ευαισθητοποιούμε τους φοιτητές μας σε θέματα επιχειρηματικότητας. Αλλάζουμε τη νοοτροπία τους, τους δείχνουμε τι είναι αυτό που πρέπει να κάνουν και πώς να το κάνουν, χωρίς όμως να  προσπαθούμε να βάλουμε καλούπια. Τα καλούπια σκοτώνουν τα σημαντικότερα πράγματα που έχει ένας επιχειρηματίας, την έμπνευση, την καινοτομία και το ελεύθερο πνεύμα. Έχουμε παραδείγματα spinoffsεπιτυχημένων επιχειρήσεων που έχουν ξεκινήσει από δικά μας παιδιά, καθώς επίσης και βραβεία σε διαγωνισμούς. Ένας άλλος τρόπος είναι μέσα από συνέδρια, σεμινάρια κλπ. Παράλληλα, στηρίζω κι εγώ μαζί με άλλους, την ένταξη των γυναικών στην αγορά εργασίας μέσω της επιχειρηματικότητας. Τελευταία κυκλοφορήσαμε με την κυρία Τριχοπούλου ένα πρωτοποριακό βιβλίο με θέμα τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα.  Επίσης, συμμετέχουμε και με άλλους τρόπους, όπως π.χ. μέσα από το TEDx.





Θέλετε να αναφέρετε κάποια σημεία του βιβλίου σας;

Ξεκινάμε με το τι είναι επιχειρηματικότητα γενικά, πώς παρουσιάζεται η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, κάνουμε μία ιστορική αναδρομή των γυναικών επιχειρηματιών από το 1850 μέχρι σήμερα, και επίσης, προσεγγίζουμε τις έννοιες της  συμβουλευτικής και του mentoring.  Τα τελευταία είκοσι χρόνια στηρίζουμε και συμβουλεύουμε γυναίκες επιχειρηματίες, για θέματα όπως χρηματοδοτήσεις, μεθοδολογία και κοινωνική έρευνα.



Πώς διαφοροποιείται η άσκηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας;

Λόγω της διαφορετικής φύσης των γυναικών δεν μπορούμε απαραίτητα να κάνουμε τα ίδια επαγγέλματα με τους άνδρες. Η επιχειρηματικότητα όμως σχετίζεται με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και όχι με τα χαρακτηριστικά του φύλου. Οι διαφορές στο φύλο αφορούν στους κοινωνικούς ρόλους. Από τη γυναίκα περιμένουμε να είναι δίπλα στα παιδιά της, να στηρίζει το σπίτι της, να ενδιαφέρεται για τα άτομα της οικογένειας, το κοινωνικό περιβάλλον. Το ζητούμενο για τη γυναίκα είναι να τη στηρίξει ο άνδρας στη δουλειά που κάνει, ενώ για τον άνδρα αυτό θεωρείται δεδομένο. Στην Ελλάδα το 30% των επιχειρηματιών είναι γυναίκες. Αν οι γυναίκες είχαν τη δυνατότητα να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, νομίζω ότι τα πράγματα θα ήταν πολύ καλύτερα.



Βλέπετε κάποια πράγματα που σας κάνουν πιο αισιόδοξη για το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας;

Η ενέργεια των ανθρώπων. Όταν βλέπω κάποιους που δεν βουλιάζουν στο βούρκο της κρίσης αλλά κάνουν κάτι για να βγουν από αυτό. Η κρίση είναι μια καλή ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε τις αρχές και τις αξίες μας, να προβληματιστούμε, και είναι σίγουρο ότι τελικά θα βάλουμε ποιότητα στη ζωή μας και θα ζήσουμε ένα καλύτερο αύριο. Αλλαγή στη νοοτροπία λοιπόν, στον τρόπο σκέψης, και δράση!

Στη ΜΚΟ με την οποία ασχολείστε τι ακριβώς κάνετε;

Ξεκινήσαμε πριν από περίπου 20 χρόνια από κάποια ευρωπαϊκά προγράμματα. Στην αρχή ήταν κοινοπραξία φορέων αλλά εξελιχθήκαμε σε έναν οργανισμό ο οποίος στηρίζει και συμβουλεύει τις γυναίκες για το τι πραγματικά χρειάζεται να κάνουν με την επιχείρησή τους σε θέματα όπως κοστολόγηση, μάρκετινγκ, διαχείριση προσωπικού. Άρα λοιπόν συμβουλεύουμε, κάνουμε mentoring προκειμένου να ενδυναμώσουμε τις γυναίκες να διώξουν μα.  Για να ασχοληθείς με την επιχειρηματικότητα δεν χρειάζεσαι πατερίτσες, μπορείς να σταθείς στα πόδια σου, είτε είσαι γυναίκα είτε άνδρας.



Σε ποια σημεία εστιάστηκε η ομιλία σας στο TEDx;

Στο πνεύμα του Συν. Στην ανάγκη που υπάρχει για την υιοθέτηση της επιχειρηματικής φιλοσοφίας στην καθημερινότητα, σε επαγγελματικό, προσωπικό και οικογενειακό επίπεδο. Ο στόχος είναι να προσθέσουμε ένα ΣΥΝ στην ποιότητα της ζωής μας.Για να το πετύχουμε αυτό χρειάζεται να ξεκολλήσουμε από το κατεστημένο, να δούμε μπροστά μας, να κινηθούμε, να σκεφτούμε δημιουργικά, καινοτόμα. Δείτε πόσα μοντέλα τέτοιων επιχειρηματιών έχουμε. Ένα παράδειγμα είναι ο Μοχάμεντ Γιούνους που πήρε το νόμπελ ειρήνης το 2006 με την τράπεζα των φτωχών, αλλά και ο έλληνες επιχειρηματίας Πρόδρομος Εμφιαιτζόγλου, που ξεπέρασε την κινητική αναπηρία και προσέφερε στην κοινωνία. Χρειάζεται να μάθουμε να διαχειριζόμαστε την αλλαγή, την αποτυχία, το άγχος, το στρες, τις καινούριες καταστάσεις. Για να βάλουμε συν στην ποιότητα της ζωής μας θα πρέπει να μάθουμε να σκεφτόμαστε επιχειρηματικά.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου